bloggping   Shopping och Mode   Toppbloggare   BlogRankers.com

Netti Starby - Recept på minisemlor

Netti Starby

 
Recept på minisemlor
 
Som alla vet så är det fettisdagen idag och då får vi se semlor nästan överrallt. 
 
Förra året bakade jag egna semlor som blev riktigt goda och det kanske inte syns på bilderna men det blev minisemlor.
Jag hade både mandelmassa och vaniljkräm på plats så då var det bara att välja vilket innehåll man ville ha. Idag hinner jag inte baka några semlor men funderar på att göra det i helgen om tiden räcker till. Varken jag eller ungarna är förtjusta i köpta semlor från mataffären och någon cafeteria hinner jag inte springa förbi idag.
 
 
På jobbet får vi semlor och i år är dom beställda från en cafeteria som har högsta betyg på årets semlor. Varje år brukar det sättas betyg på alla cafeteriorna i Örebro och sånt är lite kul.
 
 
Här kommer receptet på minisemlorna som jag bakade förra året!
 
Ingredienser:
(35-40 stycken) 
 
• 75 g smör
• 2 ½ dl mjölk
• 25 g jäst
• ¾ dl strösocker
• 1 krm salt
• 1 ägg
• ½ msk mald kardemumma
• 1 ½ tsk bakpulver
• 7–8 dl vetemjöl
 
Gör så här:
 
1. Smält smöret. Häll i mjölken och värm till 37 grader. Finfördela jästen i en bunke och lös upp den med degspadet.
 
2. Tillsätt socker, salt, ägg, kardemumma, bakpulver och mjöl, lite i taget. Arbeta ihop allt till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i 40 min.
 
3. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma 35–40 runda bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
 
4. Pensla bullarna med ägg och grädda dem mitt i ugnen i 8–10 min.
Låt bullarna kallna under bakduk.
 
5. Skär ett lock på varje bulle med en vass kniv. Stansa gärna ut ett hjärta i locket med en pepparkaksform.
 
6. Blanda mandelmassa, mjölk, vaniljsocker och vaniljpulver eller vaniljstång till en krämig fyllning och fyll bullarna med den.
 
7. Vispa grädden och spritsa den på bullen. Lägg på locket och pudra över florsocker.
 
 
 Ska ni äta en semla idag?
 
 
//PUSS
 
 
 
 
#1 - Anita

Avskyr rent ut sagt semlor faktiskt.... Haha så jag satsar nog på en Kanelbulle idag ;) Kram

#2 - Marianne

Hittar jag en söt minsemla kanske jag äter... men annars får det nog vara för min del.
Jag minns inte riktigt när jag åt semla senast, kanske 8-10 år sedan, då bara 1/2....
Kram

#3 - elin

Åh tack för tipset!<3

#4 - Matilda Berlin

Men alltså guuu vad söta!! Är ju perfekt för mig!! Tycker alltid att dom "riktiga" är så stora, så blir aldrig att jag äter en helt. Men dom här är ju perfekta ju =) Kram sötaste och ha en underbar dag <33

#5 - Dixi Wonderland

Kul med recept :D

#6 - Jessica Högberg

Minisemla är lagom tycker jag=)

#7 - Miss Jennifer

Ohhh perfekt, ska snart bege mig till Ica för att fixa semlor till mig och en vän :D

#8 - Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Åh så gott :)

#9 - Amanda

Men såå gott, detta måste jag prova!

#10 - Maria

Hade ingen aning om att det var fettisdagen idag :) Äter inte semlor och ska jag äta en så ska det vara med vaniljkräm :)

#11 - Linnéa Gustafsson

Åhh vad gott!!

#12 - JUNITJEJ

Så gott med semlor!

#13 - Cindy

Så digg! <3

#14 - Ida

Åh va gott!! Älskar semlor :-)

#15 - Mirre

Ohh tack gott gott

#16 - MALIN

Haha hade gärna ätit mini-semlor istället för dom stora! Kram

#17 - Amanda Eveline - Utbytesstudent i Singpore

åhhh mums vad gottt!

#18 - cecilia

Ååå så söta!!:D

#19 - Kamilla

Så gott med semlor. Tackar för receptet på dina mini semlor. Kram Kamilla

#20 - ExklusivaMoi

Är inte värsta förtjust i semlor men om de är hemgjorda med eget mandelmassa och bulle samt de är små söta så kan jag äta 1-2st för traditionens skull =)... morsan köpte alltid en mörk kladdig kladdkaka/brownie till mig ist! Take care out there<3

#21 - Pauline Hurtig

så bra med mini!

Powered by Jasper Roberts - Blog
Medlem i Better Bloggers <

Reggad på Commo.se <

<



<

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog <

SvenskaHemsidor.com - Gratis länkkatalog för din hemsida, webbplats eller blogg