bloggping   Shopping och Mode   Toppbloggare   BlogRankers.com

Netti Starby - Att jobba raka veckor eller skift

Netti Starby

 
Att jobba raka veckor eller skift
 
Då är det dags för en ny vecka med nya utmaningar och helt ärligt så känns det otroligt segt. Men det är skönt att jag har ett jobb att åka till och har bra arbetstider.
 
 
Att jobba skift är inte min grej eftersom jag alltid har haft svårt för att jobba kvällar och sedan ett morgonpass dagen efter. Har svårt att varva ner och kan inte somna. Dagsrutiner funkar bäst för mig och vi alla är ju olika. En del gillar mer att jobba oregelbundet, en del föredrar nattpass och det är verkligen tur att vi alla funkar på olika sätt.
 
 
Jag personligen skulle aldrig heller vilja gå tillbaka till helgjobb för på helgerna vill jag vara ledig och älskar fredagskänslan. Att vara istället ledig mitt i veckan kvittar för mig eftersom barnen går ändå i skolan och därför vill jag hellre ha alla helgdagar lediga.
 
 
Det finns både för och nackdelar med att jobba raka veckor eller skift. Eftersom jag har erfarenhet med både och så vill jag dela med mig av mina fördelar att jobba raka veckor eller skift.
 
Raka veckor:
 
• Du somnar samma tid varje kväll och du går upp samma tid varje morgon.
• Du är ledig varje helg och kväll.
• Du kan planera roliga saker varje helg.
• Du får bra rutiner under vardagarna.
 • Du behöver aldrig vara orolig över att jobba under högtider.
 
Skift:
 
• Du får sovmorgon flera gånger varje vecka.
• Du har alltid minst en dag ledig mitt i veckan.
• Du får OB-tillägg.
• Du slipper gå upp tidigt varje måndag.
 
 
 Vad föredrar ni? Raka veckor eller skift?
 
 
//PUSS
 
 
#1 - Carro

JAg skulle heller inte vilja jobba skift och helger. Ha en härlig måndag och start på veckan :)

#2 - Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv

Har jobbat både nätter och dagar och jag föredrar helt klart att endast jobba dag!

#3 - Tess

Jag är som dig, vill ha mina rutiner för att fungera som människa. Blir knasig av att jobba olika för mycket. :) kram

#4 - Dixi Wonderland

När jag arbetade som anställd så älskade jag att jobba kvällar/helger. Inte för att jag tjänade mer utan för att det var enklast att få ihop allt med bloggen :) Men har man barn så förstår jag att man vill vara hemma under kvällarna/helgerna.

#5 - Frida G Svensson

jag hade också haft kämpigt med att jobba skift. Behöver lika rutiner för att fungera bra i vardagen.

#6 - Alice

Jag har aldrig jobbat skift men jag tror att jag skulle föredra raka veckor :)

#7 - Denise

Jag skulle aldrig heller vilja gå tillbaka till att jobba helger och kvällar. Det är så lyxigt att jobba raka veckor dagtid. Det enda jag kan sakna ibland är att man kunde vara ledig 3-4 dagar i rad eller vara ledig en dag mitt i veckan. Trots att arbetstiderna var tuffare och innehöll lika många timmar som vanligt dagsarbete så kunde det kännas som att man jobbade mindre :-)

#8 - Jessica Högberg

Skift=)

#9 - Gabriella

Såå himla bra att alla gillar olika, själv hade nog raka pass passat mig bäst. Har dock inte testat något av dem då jag går i skolan och jobbar samtidigt!! <3 kram

#10 - Veiken

Jag har alltid jobbat rak vecka och skulle inte vilja byta för allt smör i Småland! Kram

#11 - Eva`s blogg

Har alltid jobbat oregelbundet o är van vid det så det är ok för mig då maken oxå gör det kram å fin dag <3

#12 - elin

Åh så fina bilder!<3

#13 - Jeanette

Jag vill verkligen ha raka veckor, har ju extrajobb vid sidan av studierna och det är shift och jag tycker det är jättejobbigt. I framtiden vill jag verkligen ha ett måndag-fredag jobb :)

#14 - Aschmanda

Så bra inlägg. 😍 jag är ingen morgon människa vill helst jobba kväll. Men de är andra sidan drygt om man vill göra grejer på kvällen eller på helgen. 😊

#15 - Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Jag är lite delad faktiskt, men jag jobbar skift i dagsläget och det funkar bra :)

#16 - NATALIA

Förstår dig!

#17 - Lina

Jag behöver skift, för jag behöver någon dag mitt i veckan att "samla mig" (Highly Sensitive Person)
och vara lite ifred typ! Få gå promenader, träna, samla mig. Just nu jobbar jag 3-4 dagar i veckan och det är helt perfekt <3

#18 - Maria

Det är längesedan jag jobbade, men när jag gjorde det då fördrog jag att jobba måndag till fredag.

#19 - Josefine Monroe ♥

Jag skulle föredra raka veckor eftersom att jag har svårt att varva ner på kvällarna, precis som du. Jag skulle nog inte klara av skift

#20 - Henrik Olsson - Föreläsningar

Skift är verkligen ingen höjdare, eller enbart kvälls/nattjobb.

Hade jag kunnat välja hade jag hellre jobbat 5 dagar i veckan, 6-12 :)

#21 - Sarah

Ja e precis som du o vill bara jobba vardagar och dagtid :)

Kram

#22 - MALIN

Älskar din outfit! Kram

#23 - Hanna Karlsson

Jag jobbar skift och kan inte tänka mig att jobba rak vecka. Jag är alldeles för beroende av mina lediga dagar mitt i veckan. :-) Det är tur att vi är olika så det finns något för alla. :-)

#24 - ExklusivaMoi

av alla mina 14år så har jag jobbar 98% skift och jag trivs med det, för mig är det vardag och är mer van vid det =)... mer variation och där jag jobbar så vill man ibland jobba kvällar för då händer det roliga saker också! Många stora festligheter är ju på kvälls tid *S* Sen förstår jag er som är föräldrar att det är bra att ha raka veckor, särskilt när barnen är små. Ha en fortsatt TREVLIG VECKA och många kramar<3

#25 - Marianne

Jag har jobbat både fasta tider samt ständig natt, och nu är det ju som du vet väldigt oregelbundet, jag skulle föredra fasta tider, natt eller dag spelade ingen roll tidigare, men nu skulle jag nog inte orka jobba natt...gjorde det i 10 år, det får räcka.

Att ha fasta rutiner är önskvärt för att bli kvitt stress och bli hel från utmattningsdepressionen, men tyvärr går det inte, dessutom är jag ganska beroende av rutiner med måltider ocskå. ..så för min del är det definitivt inte bra som jag har det.
Kram

Powered by Jasper Roberts - Blog
Medlem i Better Bloggers <

Reggad på Commo.se <

<



<

SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog <

SvenskaHemsidor.com - Gratis länkkatalog för din hemsida, webbplats eller blogg